Specialist Q Volvo 940LPT

  • Thread starter Thread starter ENN
  • Start date Start date
E

ENN

Hello,

I am having a huge problem with my 940 LPT 1997

It makes a few misfirings at idle when hot, everything has been tried (new
Jettronic unit, new injectors, new rpm sensor, new lambda sond, new idle
motor, new ing.coil, distr plugs inj.cables etc.)

I have made a compr. check add it is fine, the car runs fine above idle and
at idle when cold, and the "misses" at idle is not specific to any
cylinders - it is not one cylinder making the miss.

I am a marine engineer and qoite skilled in fault tracing but this ine makes
me nut!!

Atidle is have charge air pressure - is that normal - what is the
specifications for idle charge air pressure? could it be a failing waste
gate?

When i disconnect the La´mbda the Jettronic dosent give any fault codes - is
that normal? is there a fuse anywhere for the Lambda?

Hope someone can help
 
Hej!

Dit problem lyder meget bekendt. Jeg er desværre ikke i stand til at hjælpe
med et godt svar.
Jeg har samme model og årgang og samme lidt irriterende tændingsfejl. Jeg
købte bilen for 4 år siden og den har været sådan hele tiden. Desværre
kender jeg ikke andre der har samme motortype så jeg har ikke været sikker
på om det er normalt. det kunne være at den konstante regulering fra lambda
sonden, kunne give en for mager blanding en gang imellem.

Jeg har haft fejl på lambda sonden, og det viste sig ved stort
bensinforbrug, som jeg faktisk blev opmærksom på under en tur til Fyn hvor
jeg først troede, at der var opstået en fejl på tankmåleren men kort efter
tændte den gule advarsel lampe. Jeg kørte ind på næste tankstation, hvor jeg
også kunne konstatere at der var sod i udstødningsrøret. Jeg koblede
batteriet fra i nogle sekunder for at nulstille fejlkoderne i computeren.
Derefter startede jeg og kørte endnu 150 Km inden lampen igen tændte.
Da jeg var kommet hjem skiftede jeg lambda sonden, som iøvrigt også var helt
tilsodet. Jeg prøved at have bilen startet uden at tilkoble den nye sonde,
og der kom ikke umiddelbart nogen lampeindikation. Så jeg går udfra at der
skal gå et stykke tid uden signal fra lambda sonden før det registreres som
fejl. Jeg har desuden prøvet at sætte et skop på den nye lambdasonde og den
skifter helt fint.

Jeg har ligesom dig skiftet adskillige dele, alt i tændings systemet på nær
bosch computeren, som sidder under ratstammen inde i bilen. Har du skiftet
tændingsmodulet der sidder på inderskærmen i motorummet?

Jeg ved ikke om der er ladetryk fra turboen i tomgang men jeg har svært ved
at se at det skulle betyde at tændingen misser på en cylinder ind imellem.

Hvis du skulle finde en løsning kunne jeg godt tænke mig at høre hvad det
kunne være.

Med venlig hilsen

Per Hauge
[email protected]
 
Just a thought but have you tried the TPS (throttle position sensor) its
connected to the butterfly valve underneath the inlet manifold, this informs
the ECU when the throttle is at idle - if its not receiving this signal then
the switch could be U/S or more likely need adjustment - when properly
set-up the tiniest amount of throttle movement will cause the switch to
click - you can adjust it by listening to it - the give away for this fault
is to lean a mixture when hot causing misfire - when cold the engine will be
running on enriched fuel through 5 injector or whatever is fitted, and when
running its on enriched fuel via the other engine air sensors.
Mike
 
Back
Top